11. února 2013

Cruz de Saucillo

Pracovní týden utekl jak voda. Ve čtvrtek jsme byli s kolegy mapovat Tilos de Moya - údolí, kde jsou k vidění pozůstatky vavřínového pralesa. Sranda, výlet fajn, ale krajina nic moc - jako nebotanik prostě ty šlahouny, křoviska a bobkové listy nějak nedokážu docenit..

V pátek jsme pronajali auto a v pěti lidech vyjeli pozdravit skálu do Fatagy. Lezli jsme až do západu slunce (ale tentokrát žádné slaňování potmě! :) ), paráááda. Jako za starých časů. Kromě mě a Marka jel ještě Čech Vašek, Němec Žán Packal a Polák Przemek. Díky plnému autu a levnému benzínu nás celodeňák vyšel na krásných 8 euro. Není však čas zahálet, a tak jsme v neděli vyrazili na pěší výlet, prozkoumat neprobádané a neznámé kouty ostrova. Start: San Mateo (850 m n. m.). Cíl: Cruz de Saucillo (1800 m n. m.).

Ráno se budím do zataženého dne. Budík zvonící naivně v půl sedmé zaklapávám a z postele se deru až o hodinu později. Nikam se mi nechce. Představuju si, jak se v polodeštivém dni prodírám seschlým houštím a přes mlhu nic nevidím. Naštěstí jsem svou lenost přemohla a vyrazili jsme ze zamračeného Palmásku do hor, protože tam čekaly nádherné výhledy, zelené louky a sluníčko spalující nos.

V San Mateu se plazím z autobusu zase polozelená, 2:0 pro serpentýny. Čerstvý vzduch (je 11°C) mě rychle dává do pořádku. Na tržnici nakupujem za poloviční ceny zeleninu, bylinky a sýr. Kam se hrabe Carrefour, sem se vážně vyplatí jezdit na nedělní nákupy, škoda, že je tak z ruky... Kolem desáté vyrážíme ze San Matea po značce směr Cruz de Saucillo/Siete Fuentes. Kozí stezka je parádně značená a prudce šplhá vzhůru. Za chvíli vidíme vesničku hluboko pod námi. Oči mi přechází z toho, jak se louky zelenají. Po loňských suchých houštinách se slehla zem, teď je všechno v rozpuku, stromy bují, mechy jsou nasáté vodou. Co s krajinou udělá týden deště... Připadám si jako doma v Beskydech, nádhera. Cestou nahoru se zatahuje, trochu mě mrzí, že shora nic neuvidíme. ALE!!! Kanárky jsou nevyzpytatelné. Na náhorním plató vystupujem z mraku jak Alenka ze zrcadla. Mrak zůstává na návětrném svahu kopce, na druhé straně je azuro. Krásná podívaná. Snad ještě hezčí, než kdyby nebe bylo úplně bez mraků. Vodník Kebule vaří mlhu a posílá ji nahoru do hor. Svačina a hurá dolů.

Trošku zabramboříme a netrefíme odbočku, ajajaj. ALE!!! Kanárský spirit opět zafunguje. Místo, abychom se plácali ztracení v divočině, zavede nás náhodná cestička na úbočí Kaldery de los Marteles, mraky se nechají odvát na sever a před námi se rozprostře celé údolí Valsequilla a okolí. Nechápu nic. Proč nám o tomhle koutu ostrova nikdy nikdo neřekl?? To je pořád samé Roque Nublo, playa Güigüí a duny v Maspalomas, ale že necelou hodinu od Las Palmas leží takováhle nádhera, na to si musíme přijít sami :) Piniové lesy jsou prošpikované skalními útvary - jako by někdo vyřízl kus národního parku na Gomeře a nalepil ho do srdce Gran Canarie. Opět se všechno zelená. Jen mi začíná dost kručet v břiše... Pěšinka nás svede do vesničky Rincón a odtud do dalšího puebla - Tenteniguady (pro své nezapamatovatelné jméno přezdívaná Tip-tidap-parapapá a podobně), kde se zrovna koná Fiesta del Almendro. Všude jsou tudíž stánky a Kanárci v krojích. My do vesnice vcházíme zrovna ve chvíli, kdy pětice krojovaných týpků sundává z grilu celé prase a rozdává jej zdarma přítomným. To se nedá odmítnout. Vybojujeme si svou porci pašíka, zajíme to sladkostma z gofia (vše bezplatně, když se slaví, tak se přece neplatí) a pokračujeme dál do Valsequilla, kde se - jako na zavolání - taky zrovna slaví, tancuje a veselí :) Do Las Palmas přijíždíme až za tmy, najezení, uchození a spokojení, jak to zase všechno hezky klaplo...

Malá fotoreportáž z výletu:

Ptačí pohled na San Mateo

Pohled z Cruz de Saucillo
Que verde...
Pohled na Tenteniguadu a Valseqillo

No sabía, que verde Las Canarias pueden ser.

Budoucnost Tenteniguady :)

Paní košíkářka na trzích v Tenteniguadě

Krojované vesničanky

Folklór

Jedli, pili, hodovali, dobré chvíle spolu měli... :)